A rendező eredetileg ügyvédnek tanult, jogi ismereteit olyan dokumentumfilmekben kamatoztatta, amelyekben igazságügyi kérdéseket feszegetett. Tizenöt éves dokumentumfilmes pályafutása során tizenkét filmet készített, és 2001-ben
Un coupable idéal című alkotásáért Oscar-díjat kapott. Utolsó három dokumentumfilmjének játékfilmes struktúrája és dramaturgiája volt, így szinte elkerülhetetlenné vált, hogy előbb-utóbb a játékfilmezés felé forduljon. „Bizonyos dolgokat csak fikciós filmben lehet elmondani, és ez volt a helyzet
A másik orcádat történetével is”-mondta.

A film alapja egy 2004-ben történt eset, amelyről
Lestrade egy újságcikkben olvasott: egy tizennégy éves fiú minden előzmény nélkül lelőtte a szüleit, és a nővérét is megpróbálta megölni. A rendezőt két kérdés kezdte foglalkoztatni: hogy lehet képes valaki ilyen fiatalon ilyen brutális erőszakra, illetve hogy lehet az, hogy a vizsgálatok szerint a fiú tettének semmilyen indoka nem volt. A film azt boncolgatja, hogyan lehet ezeket a történéseket feldolgozni, és egyáltalán ember tud-e maradni valaki egy ilyen élethelyzetben. „Mindannyiunknak van egy titokzatos része, amely bizonyos pillanatokban előbukkan. Ilyenkor az ember szinte felismerhetetlenné válik, a legjobb és a legrosszabb is előjöhet belőle.”
A másik orcádat nem a megtörtént esetet mondja el, az csupán kiindulópont volt: a rendező saját verzióját akarta elmondani erről a helyzetről.
A film főhőse, Julien a börtönben filozófiát tanult, ami a rendező szerint arra tett kísérlete, hogy a könyvekben találjon feloldozást és magyarázatot. „Julien azt az egyet nem kaphatja meg a filozófiától, amire igazán vágyik: egy olyan gesztust, amelytől visszanyerhetné ember voltát. A feloldozást csak a testvére adhatná meg, ő viszont képtelen erre.”

Lestrade mesélt még arról is, hogy a két testvér között lévő feszült, már-már erotikus viszony eredetileg nem volt a forgatókönyvben, pedig egyesek szerint éppen testvére iránti szerelme lehetett a fiú gyilkosságának indítéka. „Eredetileg egyáltalán nem ezt akartam elmondani ezzel a filmmel. Azt viszont nagyon élveztem, hogy a két testvér közötti kétértelmű viszony a film elején sokáig nagyon titokzatos: a néző nem tudja, hogy Emilie volt szerető, vagy rokon. De a kettejük közti kapcsolatot nem terveztük ilyen erotikusra. Ez történik, amikor egy film elkezd önálló életet élni.”
A másik orcádat a Titanic
versenyfilmjei között szerepel, és pénteken este 19.00-kor láthatják a
Toldi moziban!