.

"Hol a fesztiválok helye a magyarországi filmes térképen?"

Április 4-én, szombaton a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál adott otthont annak a szakmai beszélgetésnek, ahol a magyarországi filmfesztiválok vezetői számoltak be rendezvényeik pillanatnyi helyzetéről. 

A kerekasztal résztvevői voltak Bíró Tibor és Madaras Péter, a miskolci Cinefest ˗ Fiatal Filmesek Nemzetközi Fesztiválja képviseletében, Gyimesi Kinga a pécsi Moveast Nemzetközi Filmfesztivál ügyvezető igazgatója, Hartyándi Jenő a győri Mediawave Nemzetközi Film és Zenei Fesztivál, Liszka Tamás az Anilogue, Mikulás Ferenc a Kecskeméti Animációs Film Fesztivál (KAFF) vezetője, valamint a házigazda Horváth György, a Titanic Nemzetközi Filmfesztivál igazgatója. A beszélgetés moderátora Varga Balázs volt.

A vezetők röviden bemutatták rendezvényeiket, majd arra a jelenségre reagáltak, hogy a moziba járók száma egyre csökken, miközben gomba módra szaporodnak a fesztiválok. Mi ezeknek a rendezvényeknek a viszonya a mozi- és forgalmazási színtérhez, és kell-e a reflektálniuk a nézőszám csökkenésére?

A fesztiválok között van, amelyik elsősorban azokat a filmeket akarja eljuttatni a nézőkhöz, amelyek amúgy nem lennének láthatóak (KAFF, Titanic), és van, amelyik helyi filmínyenc-réteg kialakítására törekszik, tehát próbál olyan embereket is becsalogatni, akik korábban esetleg nem érdeklődtek a filmkülönlegességek iránt (Cinefest). Az Anilogue többek közt „belső szélesítésre” törekszik: azok a nézők, akik bizonyos fajta animációs filmek iránt érdeklődnek, gyakran nyitottak másra is, amit a fesztivál ismertet meg velük, így egyre több programon vesznek részt. Van, ahol számít a helyi jelleg ˗ a Cinefest igenis épít azokra a nézőkre, akik a kifejezetten miskolci vonatkozású filmekre kíváncsiak ˗ de az Anilogue-ot például már nem csak Budapesten, hanem Bécsben is megrendezik.

A felmerült problémák legsúlyosabbikai tagadhatatlanul a finanszírozási kérdések voltak, beleértve a városok, az MMK és az NKA támogatását, valamint a forgalmazó cégek válságát. A fesztiváligazgatók egyetértettek abban, tarthatatlan, hogy a kuratóriumok még mindig megkérdőjelezik a filmes fesztiválok fontosságát, és a támogatásért egyre jobban kell küzdeni.

Mikulás Ferenc elmondta, a KAFF például sokkal erősebb városi támogatást élvez, mint szakmait, de az eredeti elképzelésnek amúgy is fontos része volt, hogy a várost is segítsék a rendezvénnyel. Gyimesi Kinga ezzel szemben arról számolt be, hogy a Moveast leginkább a helyi közönségre épít, viszonylag kevés vendégük van, nem is kapnak közvetlen támogatást a várostól, ami azért is probléma, mert ha egy rendezvényt a saját városa nem támogatja, akkor milyen alapon várhatná el más fórumoktól, hogy ezt megtegye. Hartyándi Jenő szerint viszont alapvetően a fesztivál támogatja a várost, és nem fordítva. A Mediawave civil kezdeményezésre jött létre, de természetesen nagy örömmel fogadnák a város támogatását.

Horváth György arra hívta fel a figyelmet, hogy egyre több forgalmazó cég szűnik meg, feladataik egy része pedig a fesztiválokra hárul. Ezek a rendezvények nagyon jó PR-t tudnak hozni egy hamarosan forgalmazásba kerülő filmnek, kivált, ha még külföldi vendégeket is meg tudnak hívni, így a forgalmazó helyett a fesztivál reklámozza a filmet.

A Mediawave igazgatója szerint is a fesztiválok végvár-jellege dominál; a legnagyobb probléma, hogy a fiatalok „mintavételesen állnak a kultúrához”: a partizó és internetező kultúra jellegzetessége, hogy a zenei vagy mozgóképes produkcióknak már nem kell, hogy legyen eleje, vége és közepe, mert az emberek mindenbe csak bele akarnak kóstolni. Hartyándi szerint nem csak a mozi, de általában a kultúra is súlyos válságban van, és már csak a nagyon művelt, fiatal- és középgenerációs nézőkre lehet számítani.

Horváth György hozzátette, ma már a kultúrafogyasztásnak semmilyen más alkalommal nem lehet olyan ünnepélyes és elmélyült formája, mint a fesztiválok programjain. A végvár-szerep tehát egyre kiemeltebb, ennek erősítéséhez pedig lokális-, média- és szakmai támogatásra lenne óriási szükség. A kérdés az, hogyan lehetne még jobban kommunikálni, hogy a fesztiválok igénylik ezt a segítséget. 

További híreink

A Palace Cinemas digitális terjeszkedése
Szakmai kezdeményezés a filmterjesztés jövőjéről
Wenders rendezi az első 3D táncfilmet
Asger Leth Hollywoodban forgat
Május 2-ig MEDIAWAVE
Titanic a filmrendező szemével
Filmintézetek a Titanicról
Véget ért minden idők legsikeresebb Titanic fesztiválja
Az Észak kapta a Hullámtörők-díjat
Utolsó napi program
Utolsó előtti nap a Titanicon
Megérkezett Baltasar Kormákur
Csütörtöki buli a Toldiban
Indul a hétvége
Stéphane Malandrin a Titanicon
Vendégünk volt az Észak főszereplője
Csütörtöki ajánlónk
Független filmforgalmazás 2.0
Szerdai programok
TITANIC PARTI CSÜTÖRTÖKÖN A TOLDIBAN
Nálunk járt Jean-Xavier de Lestrade
Grégoire Colin a Titanicon
Északi filmek és sok fekete humor ma a mozikban
Hétfő: vendégek Franciaországból
Itt járt a Felvonó rendezője
A Föld Órája a fesztiválon
Vasárnapi filmjeink
A 16.Titanic Filmfesztivál befutófilmje
Kutya a fedélzeten!
Kötéltáncosok és éhségsztrájkolók a mai programban
Közönségtalálkozók a Titanicon
Taylan Barman és Diego Sabanés a Titanicon
Titanic - első nap
Elindult a Titanic!
Cannes-i nagydíjas maffiafilm nyitja a Titanicot
16. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál: hamarosan
Hideglelős animáció és Oscar-díjas dokumentumfilm a Titanicon
Végleges a Titanicon résztvevő filmek listája
Két hét múlva Titanic!
AZYL-BUSHO: NE HAGYD EL AZ AGYAD!
Mozikban A kuszkusz titka
Oscar jelölések január 22-én
A mozikban a Csak egy szerelmesfilm
A nevezésről
Emberi jogok és perspektívák
Ami a Titanicról lemaradt - a mozikban a Control
A 15. Titanic Nemzetközi Filmfesztivál zárógálájáról készült rövidfilm
Wolfgang Petersen és Szabó István is csatlakozik a TCM Classic Shorts Rövidfilmverseny zsűrijéhez - a versenyre a közép-európai régióból is várják a jelentkezőket
S. Darko - május 18-án kezd forogni a Donnie Darko folytatása
Először Cannes-ban lesz látható a Vakság
Révbe ért 15. alkalommal is
Északi zene és krimi a Titanic legnagyobb győztesei
Olivier Assayas veszedelmes viszonyai
Erotika német módra
„Szeretem a nyitott befejezéseket”
Mexikóváros – Budapest, a Titanic Fesztiválért nem is akkora táv
Sundance nyitófilm zárja a 15. Titanic Nemzetközi Filmfesztivált
Fekete komédia New Yorkból
Egy este négy moziban
Titanic Parti a Gödörben - hangulatjelentés
Blu-ray a Titanicon
Véres dán akciófilm premier plánokban - szakemberek a forgatókönyvről
Esküvő a Titanicon
Zavartalan közlekedés a Titanic-on a sztrájk ideje alatti is
„A közértes már arcról ismer” - Vörösmarty körkép
Forgatókönyvírók a Titanicon
Kedden újra láthatja a közönség a nagysikerű cseh báb-horrort
Közönségtalálkozó a Virágzó narancsfák rendezőjével
Virtuálisan öltöztethető Krisztus és halott nyúl
Gyönyörű nők Vietnámból
Hivatalosan is elkezdődött a Titanic
Török Ferenc kedvence nyitja a Titanicot
Csütörtökön kihajózunk
Batman a Gladiátor ellen
Arany Tekercs díjas az Egy éjszaka egy városban
Versenylázban a Titanic
Amerika, Izland és Oroszország már biztosan versenyben vannak a Titanicon
A Cselek (Sztuczki) a Titanicon
Egy hónap múlva itt a Titanic!
A Nyomozó és a dánok
Egy közvélemény-kutatás szerint a Katyn a legjobb lengyel film
1939-es lengyel expedíciós film a Himalájáról
Jameson Dublin Nemzetközi Filmfesztivál
Scrosese rockfilmje nyitja a Berlinalét!
Rotterdami versenyfilmek
Bérgyilkos vígjáték nyitja a 2008-as Sundance Filmfesztivált
« Március 26.-Április 5. »
KeSzCsSzVa
16171819202122
23242526272829
30310102030405
06070809101112








.



© Titanic Nemzetközi Filmfesztivál Budapest 2009 Kapcsolat » powered by proaction »